Enkele tips om je inkomsten te verhogen met online bestellingen
Online bestellingen
Het aantal online bestelde afhaal- en bezorgmaaltijden groeit al een paar jaar. Er zijn twee verschillende manieren om gasten online te laten bestellen. Ten eerste via je eigen bestelsite en ten tweede via een gespecialiseerd online afhaal- en bezorgplatform.
Tonit horeca kassasystemen kan de bestellingen die online op de eigen bestelsite worden gedaan, rechtstreeks binnen laten komen op de kassa. De maakbonnen worden op de gebruikelijke manier geprint en de bestelling is op de kassa te beheren. Er zijn wel wat punten waarmee je rekening moet houden. Een eigen bestelsite kost tijd en er is een budget nodig.
Kassasysteem met Online bestellingen afhaal-en bezorgplatforums
Online bestellingen afhaal- en bezorgplatforms hebben zich steeds meer gespecialiseerd en nemen belangrijke taken uit handen van de ondernemer. Veel van deze online afhaal- en bezorgplatforms verzorgen bijvoorbeeld de marketing. Zo heb je als horeca ondernemer hier geen omkijken meer naar. Tonit horeca kassasystemen snapt hoe belangrijk het is dat ook de bestellingen die op een online afhaal- en bezorgplatform worden gedaan, rechtstreeks op het horeca kassasysteem binnen komen. Juist daarom heeft Tonit horeca kassasystemen koppelingen ontwikkeld voor de kassa met de meeste online afhaal- en bezorgplatforms. Zo’n koppeling met de kassa maakt een razendsnelle en zorgvuldige afhandeling van elke bestelling mogelijk.
Hoe verhoog je de omzet precies met zo’n horeca kassasysteem dat is gekoppeld aan je bestelsite of aan een online afhaal- en bezorgplatform? Wat kies je: Een eigen bestelsite? Of maak je gebruik van een gespecialiseerd afhaal- en bezorgplatform? En hoe kies je dan het juiste online afhaal en bezorgplatform? Op deze pagina vind je enkele tips om inkomsten te verhogen bij online bestellingen. Voor tips op maat, neem gewoon contact op.
Tip1 : Boor een voor jouw nieuwe markt aan
Je boort een andere markt aan. Namelijk de gemak zoekende gast die geen zin heeft om zich flink uit te dossen en ook de gast die niet lang in een wachtrij wil staan. Bestellen doe je vanuit een andere mindset dan uit eten gaan. Een deel van je omzet zal verschuiven en niet langer in het restaurant, de lunchzaak of de cafetaria/ snackbar worden gemaakt. Een groot deel zal echter nieuw zijn. Juist vanwege de andere mindset van een online bestellende gast.
Zorg er voor dat deze gemak zoekende gast zin krijgt in de gerechten. De foto’s moeten smakelijkheid uitstralen. Het is de enige manier om de gast te verleiden om een gerecht te bestellen. Immers de geuren in je horeca zaak ontbreken en de vriendelijke bediening die met een glimlach iets aan raadt, ook. Belangrijk zijn: steeds dezelfde achtergrond gebruiken, steeds dezelfde belichting en steeds dezelfde stijl van compositie. Neem het maken van foto’s ook echt serieus. Foodstyling is een vak. Het maken van foto’s ook. Op het moment dat je als ondernemer zelf wat foto’s maakt, is de belichting vaak niet in orde waardoor de afbeelding grauw en blauwig worden. Blauw is de minst aantrekkelijke kleur wat betreft eten. Denk maar eens aan blauwe pastasaus…
Tip2 : Aantrekkelijkeid
Zorg er ook voor dat alles wat de online gast ziet, zo veel mogelijk is aangepast aan je huisstijl. Het gebruik van maximaal 3 hoofdkleuren komt rustig over. De aandacht van de online gast kan dan uitgaan naar het bestellen. Laat je een online gast gericht en met aandacht kiezen, dan verloopt het kiezen sneller waardoor er tijd is om bijvoorbeeld een nagerecht te bestellen. Op het moment dat de gemak zoekende online gast wordt afgeleid en het kiezen vertraagt, is de kans aanwezig dat de online gast het op een gegeven moment heeft gehad met bestellen en dat er wordt gestopt of zelfs afgehaakt.
Bij Tonit horeca kassasystemen hebben we ruime ervaring met het aantrekkelijk maken van online bestellen. Verder zijn we op de hoogte van de juiste technische slimmigheden om de online besteller snel te laten beslissen. Meer weten? Neem contact met ons op.
Tip3 : Verpak op de juiste manier
De gemak zoekende online gast die een positieve ervaring heeft gehad, komt terug! Immers: Waarom verder zoeken naar een alternatief, als dit al prima is? Zorg er dus voor dat de verpakking van de maaltijd perfect is afgestemd. Niemand zit te wachten op slappe frietjes, te ver door gegaard vlees, een soppige pizza of slijmsla omdat de dressing niet apart is verpakt.
Een slechte recensie is zo geschreven en eerlijk is eerlijk: voor jou tien anderen. Houd dus goed in gedachten dat de maaltijd nog een hele route af moet leggen en dat een juiste verpakking de kwaliteit van de maaltijd kan waarborgen. Overleg over de mogelijkheden gewoon eens met de adviseur van de groothandel. Die weet perfect wat er aan materiaal verkrijgbaar is.
Tip4 : Verras je online gast
Zorg ook voor een steeds wisselend extraatje in de verpakking. Iets dat de online gast niet verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een munt die tegen korting kan worden ingewisseld, een mooi bierglas van de brouwer waarmee je zaken doet of een kleurboekje voor de kinderen. Ook mooie servetten die passen bij het jaargetijde of een sfeervol kaarsje voor op tafel doet het goed. Door de verrassing blijft de online gast nieuwsgierig en zal deze eerder nog iets bestellen.
Tonit horeca kassasystemen levert voor in de verpakking bedrukte gastenpassen die op verschillende manieren kunnen worden ingezet. Bijvoorbeeld als spaarsysteem met punten sparen bij elke keer bestellen, of met een punt bij een bepaald bestedingsbedrag. Er kan ook een saldo op worden gezet dat de online gast later kan uit geven. Het mooie van zo’n gastenpas is, dat deze vaak in de portemonnee wordt gestopt waardoor deze elke keer de gast triggert op het moment dat de portemonnee wordt open geslagen. De gastenpas is zowel een verrassing voor de gast, als een belangrijke marketingtool voor de horeca ondernemer om online gasten terug te laten keren. De terugkerende online gast betekent een blijvende omzetverhoging. Keer op keer. Wil je meer informatie over gastenpassen, neem dan gewoon contact op.
Tip 5 : Bepaal de juiste prijzen
Bij online bestelde afhaal- en bezorgmaaltijden bereken je de kosten op een andere manier dan voor de maaltijden die je in je pizzeria, restaurant, grillroom of snackbar / cafetaria serveert. De kosten zitten in het aantrekkelijk maken van je gerechten, het verpakken van de gerechten, de bezorger, het vervoermiddel waarmee wordt bezorgd en de verzekering er van. De veiligheidsmiddelen voor de bezorger zoals een helm in het geval van een scooter en ook de brandstof en de bezorgtas of -bak. Daarnaast het extraatje in de verpakking. Sommige van deze kosten kun je weg laten op het moment dat je bijvoorbeeld kiest voor een electrische(bak)fiets. Denk slim na
Tip 6 : Maak een zorgvuldig overzicht van alle kosten
Laat je gasten online bestellen via je eigen bestelsite, dan komt hier ook bij: de websitebouwer, het onderhoud van de website, de hosting, de marketing en je eigen tijd.
Laat je gasten online bestellen via een gespecialiseerd afhaal- en bezorgplatform, dan is een belangrijke kostenpost het bedrag dat je per bestelling af moet dragen of het percentage van het bedrag dat de online gast besteedt. Voor dit soort bedragen wordt dan wel de marketing verzorgd door het afhaal- en bezorgplatform en ook wordt er veel werk en dus tijd uit handen genomen door het afhaal- en bezorgplatform. Tegelijkertijd voel je dit soort bedragen wel echt in je portemonnee. Maak dus een zorgvuldig overzicht van alle kosten en bereken wat de gerechten zouden moeten kosten om er niet bij in te schieten als horeca ondernemer. Bepaal of je bezorgkosten in rekening brengt, welk minimale bestelbedrag zorgt dat je als ondernemer rendabel kunt werken en kader je bezorggebied af zodat je niet te veel tijd en brandstof kwijt bent aan postcodegebieden die verder van je zaak liggen. Kortom, reken het echt door.
Tip 7 : Als je gasten online bestellen via je eigen bestelsite,of externe site
Een belangrijk aandachtspunt is dat je beseft dat een gast in de zaak vaak meer uit geeft dan de online gast. In de zaak wordt namelijk vaak een drankje gedronken of een fles wijn besteld en koffie na. Zorg er voor dat je bij online bestellingen deze drankomzet ook mee pakt door aantrekkelijke menuopties te bieden met een fles wijn, een flesje fris of een speciale cocktail. Zo verhoog je het bedrag dat de online gast besteedt en daarmee ook de omzet.
Tonit horeca kassasystemen regelt de volledige online bestelmogelijkheid vanaf de bestelknop op je eigen website tot en met de koppeling met de kassa. Inclusief betaalmogelijkheid via Ideal. Online bestellingen komen hierdoor rechtstreeks binnen op de kassa en kunnen van daar eenvoudig worden beheerd en uitgeleverd.
Tonit horeca afrekensystemen regelt ook eenvoudig de koppelingen tussen de meeste afhaal- en bezorgplatforms. Denk aan: Thuisbezorgd.nl, Uber Eats, Sitedish, Vegafoodies en . Via deze afhaal- en bezorgplatforms komen de bestellingen rechtstreeks op de kassa binnen en ook nu worden de maakbonnen zoals gebruikelijk geprint en kunnen de bestellingen worden beheerd via de kassa. Meer weten? Neem contact met ons op.
Demonstratie op locatie
Doormiddel van het invullen van dit formulier, stelt u Tonit in staat om contact op te nemen voor het maken van een afspraak bij u op locatie. Deze afspraak is geheel vrijblijvend en verplicht u tot niets.
Siloweg 696
5222 BM ‘s-Hertogenbosch
Vrijblijvende informatie
Doormiddel van het invullen van dit formulier, stelt u Tonit in staat om u te voorzien van algemene informatie met betrekking tot onze systemen. Deze informatie is geheel vrijblijvend en verplicht u tot niets.
Siloweg 696
5222 BM ‘s-Hertogenbosch
Gesprek met een adviseur
Doormiddel van het invullen van dit formulier, stelt u Tonit in staat om contact met u op te nemen voor een gesprek. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en verplicht u tot niets.
Siloweg 696
5222 BM ‘s-Hertogenbosch